?

Log in

No account? Create an account
RIWAYAT AMYIR — LiveJournal

> Recent Entries
> Archive
> Friends
> Profile
> previous 10 entries
> next 10 entries
My guestbook

Links
Christine
Bevee
Jee Hao
Tun Mahathir
Amy 2nd blog

October 14th, 2009


03:49 am - SENTUHAN AKHIR
 

12 Oktober 2009  Isnin

   

board tambahan pada bahagian belakang sedang dipasang - byk informasi mahu diperlihatkan
 

Menjelang kedatangan panel penilai KOKO, guru dan pelajar begitu sibuk menyiapkan beberapa projek untuk ‘menyambut’ kedatangan mereka. Sejak sebelum cuti Raya lagi beberapa ‘persiapan’ telah mula dibuat.

  
    

 
 

Yang paling ketara ialah penambahan papan kenyataan untuk setiap persatuan dan kelab di blog G. Kiri kanan laluan ini penuh dengan notis dan maklumat. Menambah lagi maklumat yang sedia bergantungan di siling loroang ini sejak sekian lama. Kalau anda membaca setiap maklumat yang ditampal di sini. mungkin 30 minit atau lebih baru anda sampai ke penghujung lorong ini. Begitu banyak yang perlu diperlihatkan untuk tatapan umum.

   

Laluan ini diberi nama baru, ‘ KORIDOR INFORMASI’ menggantikan nama lama tak rasmi, ‘LORONG DADAH’.

   

Setiap persatuan dan kelab dapat satu slot . Bergantung pada ‘besar’ atau ‘glamer’ kelab dan persatuan itu. Kelab dan persatuan cap nyamuk dapatlah ruang sekangkang kera.

  

dapatkah anda mengesan kesalahan tatabahasa pada tajuk pemidang itu?


  
 

Memandang elemen teras KOKO di Chung Hua ialah kelab olahraga, merekalah yang mendominasi semua ruang di papan kenyataan baru di blok G. Tapi di sebelah belakang inilah. Berapa kangkang kera besarnya.

  
 

Untuk kelab fotografi ini yang saya pamerkan. Khuatir juga nak display foto yang lebih menarik. Nanti kena curi pula. Foto yang cantik-cantik saya simpan untuk tatapan diri sendiri. Kalau letak foto Griz pasti kena kebas!

    

   

bukan semburan kabut denggi tapi semburan air tekanan tinggi
 

Selain papan kenyataan baru di blok G, dinding blok yang dah kusam juga diberi nafas baru. Cuci bersih. Hilang segala kekotoran yang menghuni dinding itu sejak 2002 lagi. Nampak lebih berseri selepas di mekap.

   

selepas dicuci tapi opss terlepas pandang one spot .....


  

hanya yang sebelah kanan ini yang degil benar kekotorannya. breeze, fab, trojan, daya ... semua tak jalan...
 

Namun kesibukan yang paling nyata tapi tak kelihatan ialah di dalam bilik gerakan. Bilik dokumentasi yang dikendalikan kawan baik saya, Johnatan. Ratusan fail, ribuan kertas, puluhan piala dan ribu raban men hours dihabiskan untuk memastikan semua dokumen lengkap untuk diperiksa panel penilai yang datang.

Guru biasa yang memang dah sedia sibuk dengan tugas harian - tambah tertekan dengan tugasan tambahan ini. Mujurlah ada GSTT. Pada bahu merekalah terpikul amanat yang berat ini. Membantu pihak sekolah menyiapkan segala macam dokumen yang diperlukan. Kalau guru lain cuiti masa Hari Raya, mereka datang ke sekolah. Kalau sekolah ini berjaya memenangi anugerah KOKO Kebangsaan nanti, merekalah yang patut terima pujiaN terlebih dahulu. Terima kasih GSTT. Dan Mr Phang juga. Harap tak nipis rambut dia akibat beban tugas yang beribu kg ini. 

Ambil cuti rehat lepas ini ya Phang!

  
  

  

syarikat pembuat banner untung besar kali ini 
 

Gelanggang bola keranjang Yu Lan juga diberi touch up. Panel papan baru menggantikan yang lama dipasang pada tingkap dan di cat putih.  Kemudian pasang baner besar visi dan misi.

      
 

Beberapa banner tambahan yang memaparkan kegemilangan atlet turut dipasang. Menambahkan koleksi yang sedia ada. Chung Hua memang tidak ketandusan atlet kebangsaan. Kalau nak di bannerkan semuanya, seluruh blok akan bergantungan dengan banner!

      
 

Cogankata keramat Chung Hua yang digunakan selama ini turut diabadikan pada dinding. Ha... kalau ada sekolah lain nak ambil kata keramat itu, bolehlah berbuat demikian - kalau anda beranilah. 

  

oooo, milik persatuan/kelab ini rupanya tapi mengapa selalu orang lain yang tolong kemaskan ...?


  

lembu punya susu sapi yang dapat nama
 

Taman mini yang dianak angkatkan kepada kelab dan persatuan di beri tanda nama. Barulah tahu taman mini atau pokok bunga kelab mana yang hidup segan mati tak mahu. Yang selalu saya lihat menguruskan pokok bunga ini ialah tukang kebun sekolah. Patut diberi satu sudut taman dan letakkan papan tanda ‘ Taman Pekerja Sekolah’

  
 

Mercu tanda Dolphin dan Cup dicuci bersih dan dicat baru. Nampaklah serinya.

  
 

Mari kita lihat di dalam dewan pula. Sabtu lalu rakan baik saya, Nizam dan isterinya, Penny sepanjang hari berada di dewan ini. Ahadpun dia datang. Menyiapkan bulletin board untuk mempamerkan foto sejarah dan kejayaan sekolah. Mereka berdua saja yang menyiapkan kerja ini. Jika anda lihat betapa cantik dan kemasnya hasil akhir board berkenaan , ingatlah nama Ahmad Nizam dan Penny.


 

    

pelajar lain juga tolong tampalkan foto dan artikel
 

Inilah hasil kerja keras mereka. Sedia untuk ditatap pada Selasa nanti.

    

cantikkan hasil akhir meja makan .... untunglah nizam dapat penny.... haha..  
 

Dewan ini juga akan berfungsi sebagai bilik makan. Tiga meja bulat disediakan. Makanan pastinya datang daripada dapur Chef Zakinah. Tak payah catering. Pelajar Chung Hua boleh buat semuanya. 1st class lagi.

Ahh lupa pula. Ada satu jabatan yang kesibukannya dibayangi persediaan kelab dan persatuan lain. Kesibukannya tak kelihatan melalui gantungan banner dan lekatan maklumat. Kesibukan mereka hanya boleh dikesan melalui hidung  - bau. Tanpa penyertaan mereka, panel penilai tiada hati nak beri markah tinggi walaupun mereka ada hati nak buat demikian.

  

juadah lazat dari dapur chef zakinah sedang dihantar ke dewan
 

Tambat hati suami dengan makanan. Tambat hari panel penilai KOKO dengan makanan. Itulah sumbangan terbesar, termahal dan terpenting pasukan masakan yang diketuai Chef Zakinah! Menyediakan juadah tengah hari yang sedap, enak dan lazat kepada 5 tetamu VIP kita. Moga mereka memberikan point paling tinggi yang dibenarkan bagi membolehkan CHUNG HUA mendapat Anugerah Nasional  yang berprestij ini

  

Anugerah tertinggi dalam sektor pendidikan negara yang diterima setakat ini. masih ada banyak ruang pada dinding blok A untuk dilakarkan anugerah lain bagi tempoh 50 tahun akan datang!
 

YEAAHH   CHUNG HUA BOLEH!!



Current Mood: exhaustedexhausted
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 12th, 2009


06:41 pm - RIMUP 1 MALAYSIA
 

10 Oktober 2009   0730 - 1100 Sabtu


 

putih kosong tanpa sebarang kata aluan
 

Sehari sebelum itu , saya dihampiri oleh salah seorang agen suruhanjaya pemantau blog. Dia memberitahu saya bahawa esok ada RIMUP. Dan jika saya ada kelapangan dia minta saya datang.

  

pelajar dari st joseph ( betulkan sy kalau silap) dah datang
 

OK! . Tanpa sebarang kata, saya setuju.- saya memang perang dingin dengan anggota suruhanjaya pemantau blog ini. Sampai bila? Sampai bila-bila. Apapun mereka bukannya saudara saya yang akan terputus hubungannya secara automatik jika tak bertegur sapa lebih daripada tiga kali.

  

sila daftar di sini sebelum masuk
 

  
 

RIMUP kali ini disertai oleh dua sekolah jiran. St Joseph dan St. Columba. Tahun lalu ada pembabitan dari Kolej TDHB. Mungkin PMR masih belum tamat, jadi mereka tak sertai kali ini.

   

modul yang menjadi pilihan kali ini 
 

RIMUP kali ini menggunakan modul dalam gambar di atas  . Patutpun tiada permainan moden seperti bola sepak dan bola keranjang seperti tahun lalu. Untunglah mereka dapat main dalam dewan ber aircond dan ber karpet biru. Kalau pergi sekolah lain, mimpilah kau. Hanya Chung Hua yang mampu  menyediakan kemudahan taraf dunia seperti ini kepada pelajarnya.

Ceh! Kalau puji-pujian seperti ini masih nak dihentam oleh agen suruhanjaya pemantau blog yang buta hati.... tak tahulah nak cakap apa. Mungkin mereka lebih cekap mengesan tompok hitam kecil pada selembar kain putih.

     
 

Persembahan pembukaan daripada group gendang tradisional cina. Bergegar dewan dengan paluan gendang yang bergemuruh. Terasa tekanan pada jantung. Jadi, saya keluar. Peh! bagaimana mereka boleh tahan dengan bunyi itu. Kalau di ruang terbuka masih boleh tahan. Dalam ruang tertutup seperti dewan ini, khuatir pula ada lampu siling atau cermin dinding yang retak. Untunglah cermin made in Italy - sama jenis yang digunakan di KLIA - mampu bertahan impak gelombang bunyi yang hebat itu.

    

bukan kerana malu atau silauan flash tapi melihat persembahan tarian dan gendang  di belakang
 

Semua aktiviti di adakan dalam dewan yang nyaman ini. Tak keluar peluh pun. Hanya ketiak saja yang basah! 

Main takraw. Perempuan pun ikut sama.

    

my fav - wajah takraw. tak sangka dapat shoot seperti ini
 

Main teng-teng. Untung kau orang . Zaman saya dulu kami main di halaman rumah pada waktu petang. Kawasan terbuka bukannya selesa macam ini 

    
 

Main galah panjang. Game paling enjoy kerana boleh melibatkan seramai mana pemain. Lebih enjoy daripada PSP yang bersifat individulistik dan pasif dalam aspek sosial.


    

Main congkak. Ada sesiapa yang lihat belakang congkak?

  

satu-satunya yang tak unik tentang congkak ini ialah papannya daripada plastik. saya dulu pakai lubang dalam tanah saja!
 

Main kompang. Pak pum pak pum

    
 

Latihan seni tari - lelaki tarian iban. Next time kita buat zapin, ronggeng dan joget lambak ... ok?

  
 

Latihan seni tari - perempuan .. tarian ... apa tah

    
 

Ceramah. Hmmm ..... rasanya ini yang paling boring. Duduk dan dengar orang bercakap. Tapi nilai maklumat yang mereka dapat mungkin lebih tinggi daripada rakan-rakan di dewan.

    
 

Menghampiri jam 1100, ada pegawai dari Jabatan Pendidikan datang untuk melihat perjalanan aktiviti ini. Ambil foto. Berbual dengan pelajar. Amri ada sebut namanya tapi tak jelas pula. Salah tulis nama dia pula nanti

    
 

Majlis penutupan ringkas saja. Perhatikan hadapan pentas yang kosong tanpa sebarang banner atau pemberitahuan aktiviti. 

   
 

Majlis bersurai dengan acara makan tengah hari. Saya tak ambilpun bungkusan makanan itu. Memang sejak Januari saya tidak ambil sebarang makanan berat pada tengah hari. Sori ye Wong!

  

makanan tengah hari - saya hanya ambil nasi 3 minggu sekali. kau makanlah ya

 



Current Location: Malaysia, Miri
Current Mood: listlesslistless
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 11th, 2009


06:42 am - JAMUAN RAYA
 


9 Oktober 2009  0940 - 1200 Jumaat

 

Jamuan Hari Raya - terhad pada jemputan. 



 

bukan sesuatu yang biasa apabila kasut-kasut ini parking di depan bilik agama

Minggu lalu ada kutipan dana untuk jamuan ini. RM 5. Saya langsung tak perasaan tentang jamuan ini hinggalah nampak ramai yang berekrumun dalam bilik agama. Kasut panca warna ini menyedarkan diri ini bahawa ada sesuatu berlaku di dalam sana.

  

durian daripada kebun di FB


Apatah lagi dengan bau durian dan satay yang menusuk hidung. Mesti ini durian daripada kebun Barn Buddy Suhaimi!

Rupanya ada notis kuning pemberitahuan tentang jamuan terselit didinding yang memang dah penuh dengan pelbagai notis menjelas kedatangan pelawat ( baca: penilai anugerah KOKO). Ha... ingatkan titah watikah daripada aras dua.

  

anna dan rakan sedap makan hingga tak mampu nak angkat muka!


Selain daripada guru dan pelajar muslim, guru lain juga dijemput sama. Makan free siapa yang tak mahu. Termasuklah Anna yang sedang dalam percubaan menambah berat badannya sedaya upaya memenuhkan pinggan kertas nipis itu dengan segala juadah berkolestrol dan berlemak tinggi. Cepat membesar kau nanti Anna!

 

makanan yang cukup untuk satu kompeni

Di koridor, Adeline Chua  dan Belinda Kwan yang terliur lihat satay minta saya ambilkan. Kasihan kau berdua. Nak datang ke rumah saya masa Hari Raya memanglah mustahil. Ada jamuan Raya di sekolah - limited only. Memandangkan saya tak ambil makanan berat dalam waktu begini, saya penuhkan pinggan kertas itu dengan 4 cucuk satay - orang lain nak makan juga - dan kek lapis. Berikan kepada mereka. Makan di kelas. Jeles je member lain lihat mereka makan satay!

  
 


Entah mengapa sejak habis Ramadhan ini selera makan saya tak aktif pula. 


 


Current Location: Malaysia, Kuching
Current Mood: fullfull
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 10th, 2009


10:03 pm - SENTUHAN SYAWAL

29 September 2009 0900 Selasa

 



sebelum syawal

Kolam mini dah bertukar!! Magic sungguh Syawal ini. Seminggu cuti, kolam mini dah jadi taman mini. Air berganti tanah. Longgakan batu menjadi pokok, pasu lesap entah ke mana. Bagaikan ada tanah runtuh yang menutupi kolam mini. Apa yang berlaku?



selepas syawal

Sumber sulit menyatakan perubahan ini bukannya magic Hari Raya. Tetapi ada unsur-unsur ( lihat jadual unsur) khianat yang engga didedahkan. Oklah. Biarlah rahsia itu kekal rahsia. Saya pun tak mahu korek. Nanti digelar mat kepoh pula.

  http://www.emocutez.com

Kalau sebelum ini saya terbayangkan itik kuning berenang di permukaan kolam mini sambil diberi makan Anna. Kali ini tanaman tak komersil menjadi hiasan permukaan taman. Halia bara, keladi, pokok kecil entah apa namanya ini menjadi pilihan.



Eh... kalau tanam cili lebih menarik haa Raja?. Ada nilai estetika dan komersil. Mana-mana pelajar yang melampau degil dan jahil tu, kita cilikan saja dia!



kraft batu - kalau bevee yang beri sentuhan tentu batu ini nampak lebih 'hidup'

2 Oktober - Khamis.. batu-batu kusam itu diberi sentuhan panca warna. Cantik nampaknya. Macam dalam taman bunian PUteri Gunung Ledang.




mempalitkan kreativiti ke atas batu - batu purple lebih menarik tapi tiada pula.....




cantik, berseri dan hebat. apa pula perubahan selepas ini. sila rujuk majalah Anjung Seri untuk rujukan

Dah siap nampak lebih berseri. Sesuai dijadikan background untuk sesi foto. Dan saya tahu siapa model yang sesuai!!!

Hahaha....


 http://www.emocutez.com                                          http://www.emocutez.com

Current Location: Malaysia, Miri
Current Mood: peacefulpeaceful
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 7th, 2009


07:17 pm - MENCARI AMAL
 

4 Oktober 2009  0630 - 1400 Ahad

 
 

Jualan Amal Tahunan - ( Ejaan rasmi: JUAL AMAL TAHUNAN.- banyak amal dijual pada hari ini). Adakah anda perasan bahawa ejaan JUAL  pada kain pemidang itu nampak macam tak kena.  JUAL ialah bahasa pasar sama maksud dengan berjual, menjual. Amal bermaksud perbuatan baik yang mendatangkan faedah kepada orang lain.

Jadi JUAL AMAL bermakna barangan yang diniagakan pada hari ini ialah AMAL. Bukannya makanan. AMAL tidak boleh dijual. Memang tak ada tempat jual AMAL pun di dunia ini. Yang berhak menilai AMAL hanya ALLAH. Di balas dalam bentuk PAHALA dan DOSA.

JUALAN bermaksud barangan yang dijual atau didagangkan. Kata ini lebih menepati konsep perniagaan 56 kelab dan persatuan pada hari ini. Kalau nak JUAL AMAL , minta saja mereka beri jualan secara percuma!

 


Saya fikirkan kesilapan pandang ini hanya berlaku pada kain pemidang tahun ini. Tapi melihat semula pada foto dua tahun lalu, rupa-rupanya sama juga. Dan mungkin akan kelihatan sama pada tahun-tahun mendatang. Mahal lah kalau nak tukar baharu hanya kerana  JUAL telah menceraikan 'AN' nya.

    
 

Selepas tertangguh akibat serangan H1N1, acara tahunan ini berjalan lancar. Walaupun langit nampak mendung dan berangin. Alhamdulillah,  awan mendung hanya menjenguk bandaraya miri tanpa berniat mencurahkan kandungannya di sini. Awan hitam berlalu umpama bangau terbang lintas.

  

langit mendung tidak menghalang bangau keluar mencari makanan - bermakna jualan amal boleh diteruskan ...

      
 

Tidak seperti kebiasaan, Presiden sekolah Tan Sri Ting dan Tan Sri Chai tiba begitu awal. Jam 7 dah tiba. Mereka berdua ada tugasan lain yang perlu dihadiri di Kuching pada pagi itu. Tidak hairanlah jika kali ini mereka tidak sempat nak pergi ke setiap stall bersalaman, membeli makanan sedap dan menghulurkan kupon kepada persatuan dan kelab terlibat. Selalunya mereka akan menghabiskan masa lebih sejam di sini. Setiap gerai akan dilawatinya. Kalau ada juadah yang lazat, mereka akan beli. 

   

gerai terakhir disinggahi ialah kelab diketuai Johnatan ( kau kelab apa John?) sebelum beliau beredar. apa nak buat. beliau ada tugasan lain di Kuching. Terima kasih ya Tan Sri

Tapi terima kasih daun keladi kerana merasmikan JUAL AMAL ini ketika pengunjung lain masih belum bersarapan di rumah.

    

tempat rehat seperti dolphin menjadi tumpuan untuk pengunjung makan-makan. kalau ada remah makanan berilah sikit kepada ikan di dalam kolam itu


 
  

penggunaan plastik masih menjadi pilihan utama. mungkinkah pada suatu hari nanti, pengunjung kena bawa kontena sendiri atau makanan dibungkus dalam bekas mesra alam
 

Apa tema utama foto JUAL AMAL kali ini. 2007 saya fokus pada penyediaan, makanan, jualan, belakang tabir, pengunjung ( all out), 2008 fokus pada warna-warni dan close up . 2008 ....... hingga jam 0800, saya masih buntu. Nak ambil foto apa ya?

    

telatah kanak-kanak comel yang sempat dirakamkan. si baju purple ini berjalan tak pandang kiri kanan hingga kehilangan ibunya seketika.


  


satu-satunya stall jualan satay menjadi tumpuan utama. laris sungguh. dua tahun lalu lebih meriah dengan adanya sayap panggang bermadu, satay dan aneka makanan yang di grill. tiada asap berkepul-kepul nampak macam tak meriah saja

Akhirnya saya buat keputusan untuk memberi penekanan pada aspek pengunjung. Semua foto dalam entry ini memberi fokus pada aspek itu. Terselit dalam fokus utama ialah jualan barang bukan makanan seperti rubik cube, basikal dan toys.

    

produk berasas herba seperti minuman dan telur mendapat perhatian utama. semuanya habis sebelum jam 1230 . saya memang suka telur herba ini. di tesco melaka hanya RM 2 untuk 3 biji


     
  
  

waaseh! berapa lama tak jumpa ha? siapa kata jualan amal tak boleh jadi tempat reunion teman yang dah menghilang


  

sikap dua pengunjung ini yang tahu kegunaan tong sampah amat di hargai. terima kasih kerana menjaga kebersihan sekolah kami


      

guna isyarat tangan ketika urus niaga? janji dapat jual
 

  

perawakan wanita warga emas ini menarik perhatian saya. dia nampak tegap dan kuat. jalannya tak goyah dan bongkok. tentu amalkan tai chi atau qi qong


   

tiga urutan foto menunjukkan kehebatan Sy Chien mempengaruhi pembeli membeli pisang yang dah masak dan masih hijau. CD itupun ada orang beli. hebatnya dia!


 

walaupun basikal tidak dikategorikan sebagai makanan, namun tidak menghalang objek ini cuba dijual. saya tak tahulah kalau ada orang yang beli. tahun lalu basikal dijadikan cabutan bertuah. tahun ini kena beli pula


  

timbunan toys dan cenderahati. lihat bear yang tergantung. adakah apa yang saya fikir sama seperti yang anda fikir


  

boling cap ayam dan pertandingan rubik cube juga diniagakan. kreatif betul kau orang


 

dan jualan akhbar
  

Dan satu dua perkara menarik seperti Raja Kari, Mr Thoo. Lamaaaa dulu dia jual aiskrim. Tapi berubah hala pada kari pula apabila mendapati jualan nasi kari ayam stall lain mendapat sambutan. Sekarang dia fokus pada kari semata. Memang sedap kari ini ..... orang katalah bukan saya

    

dalam tempoh tiga jam kari ayam Mr Thoo tinggal kuah saja. Malah kuahpun ada yang nak beli. Kuah kari cecah roti keping kosong memang sedaaaappp!


   

tahun lalu - 2008 pun dia jual kari. Tan Sri pun beli. tahun ini beliau tak sempat beli kari kerana Thoo datang jam 0800. Kari sedap memang lambat sikit siap. err Thoo itu baju rasmi untuk jual kari ke. Sama saja baju itu tahun lalu dan sekarang!

 

Jam 1200 ada cabutan bertuah. Berbanding tahun lalu yang ada hadiah besar seperti basikal, peralatan senaman dan tajaan daripada hotel. Tahun ini hadiah cabutan bertuah kecil dan comel. Selain t-shirt, hadiah utama ialah toaster dan blender. Tapi tak tahulah kalau ada penaja besar yang sudi menaja hadiah besar jika jualan amal ini diadakan mengikut jadual asal. Hanya Thoo yang tahu. Dia memang cekap cari sponsor

 

     

 

Foto lain yang berkaitan dengan personaliti seperti rakan guru,dan pelajar akan saya muatkan dalam album face book saya. Kalau anda my friend, bolehlah lihat. Yang bukan friend boleh juga lihat jika my friend tag foto itu. 

 

kira pendapatan pada hari ini.  banyak ya untung Doris .... peace!!!!

Agen suruhanjaya pemantau blog memang tidak akan jadi friend saya. Kalau mereka request pun, berjanggutlah kau tunggu!!!

HAHAHA.....


Current Location: Malaysia, Miri

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 6th, 2009


07:01 pm - MELENTUR BULUH
 

29 September - 1 Oktober 2009    0700 - 1600


 

panas berpayung, hujan berpayung - sediakan payung sebelum hujan .... payung XXXL

Kejohanan olahraga bawah 13 tahun di stadium Miri. Acara tahunan. Saya tak turun tiap petang seperti tahun-tahun lalu. Sudahlah panas berdenting, nama pun tiada dalam  senarai petugas. Mana boleh lari tangkap ular untuk ke padang. Dulu-dulu, zaman pemerintahan abad yang lalu memang boleh. kali ini saya gunakan elemen malas nak pergi sebagai alasan. 

Jagalah sekolah yang semakin sunyi. Aneh sungguh. Guru yang terlibat sekitar 30 orang dan pelajar ( petugas) kira-kira 200 orang ( kiraan kasar) dan atlet lain. Tapi sekolah seperti dilanggar garuda. Sepi sana sini. Terjejas pendapatan makcik kantin

Hari Khamis - 1 oktober lebih teruk, ada kelas tinggal 10 orang dan kurang. Apabila ditanya, jawabnya mereka ke stadium. Stadium apa, buka facebook, ada nama mereka di dalam!

Hingga saya terima panggilan telefon daripada seorang ibu mengatakan anaknya cuti belajar di rumah kerana anaknya beritahu cikgu tak masuk kelas untuk beberapa hari. Cantik sungguh!!

 

satu-satunya lelaki kalis hujan ialah Jenang (kibar bendera putih) - dia memang membesar di stadium ini sejak
di chung hua lamaaaaaa dahulu

Petang itu saya jenguklah ke stadium. Saya juga perlukan bahan untuk entry terbaru. Saya bawa camelbak. Saja nak uji alat ini di tengah panas membahang. Tapi hujan turun pula semasa tiba. Aisyeeh!! Adalah dua tiga orang tegur, apa benda yang berada di belakang saya. Apabila di beritahu itulah ‘water bottle’ mereka minta buktikan. Kagumnya saya kerana berjaya kagumkan orang lain.
 

2009 Camelbak Classic 2ltr

camelbak - bonggol unta

Beberapa acara akhir dimulakan selepas hujan. Lari berganti-ganti.

        

jenuh gadis penyampai pingat nak menunggu peserta terakhir 4 x 400 sampai ke garis peamat. walaupun corot tapi semangat kesukanan tetap unggul!

Beralih dari kehangatan di padang, lens difokuskan di grand stand yang rasanya memberi ‘shoot’ lebih menarik. Sorakan bersemangat para penonton, kibaran bendera sekolah berlatarbelakangkan astaka, gurau senda penonton sebagai pengisi keboringan semasa selingan acara dan foto candid lain. Lihatlah sendiri.

    

grandstand ini memang dikuasai penyokong chung hua. orang lain hanya mampu melihat. apa kata mereka ya?


    

1 Bendera 1 Semangat UP! UP! CHUNG HUA!


  

tercabar melihat bendera Chung Hua berkibar, sekolah saingan ketat ini turut mengibarkan panji-panji mereka. satu hari nanti saya yakin grandstand utama itu akan mereka rampas untuk diduduki penyokong mereka. Awas Chung Hua!! - pasti ada yang panasssss dengan andaian ini. hahaha


  

lepak menikmati suasana hangat stadium


    

keazaman atlit di balapan turut dikongsi bersama para penyokong fanatiknya. kalau dah pegang kepala macam itu tentu anda tahu apa keputusan di garis penamat.


  
    

memang gamat stadium dengan suara jeritan, laungan dan pekikan penyokong. walaupun ada berbadan kecil tapi suaranya ......... wao lau! 100dB! - khas untuk gadis kecil di kiri 

   

apalah yang 'digoreng' Fakharudin hingga Anna tertawa guling-guling. ohhh!!! jelesnya aku lihat... HAHAHA!!

Penyampaian hadiah tidaklah segah yang saya harapkan. Tiada piala yang besar-besar seperti MSSM Miri. Pingat saja. Para petugas khas di balapan turut menerima t-shirt biru. Nampak cantik pula.

     
 

Sekolah mana jadi juara ha? Sesiapa yang baca akhbar tempatan tentu sudah tahu. Tapi yang pastinya acara olahraga antara sekolah di miri ini akan lebih sengit apabila mentor bertemu mentee. 2010 pasti merupakan cabaran paling sengit akan di hadapi Chung Hua.

    

penyampaian hadiah secara sederhana tapi bermakna

Malangnya saya tidak ada lagi di sini untuk membuat laporan bergambar saat-saat dramatik itu untuk anda semua. Baca akhbar online saja lah ya!!



Current Location: Malaysia, Miri
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

06:58 pm - 7 X AMIR
 

6 Oktober 2009  1900 Selasa

MESEJ FB ini buat saya ketawa sakit perut.....

Roland sent you a message.

Subject: how to pass PA?

"Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   AMIR   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir   Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    Amir Amir Amir Amir Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    Amir Amir Amir Amir Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    Amir Amir Amir Amir Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    Amir Amir Amir Amir Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    Amir Amir Amir Amir Amir   Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir    amir amir amir amir amir    Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir Amir"


apahal banyak gila? 7 kali dah cukup aaaaaa!!
MELAMPAU DAH NI...!!!!

http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

Current Location: Malaysia, Miri
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 4th, 2009


08:25 pm - RAYA BERSAMA CHICHI DAN CHACHA
 

24 September 2009  1840 Khamis

 

chacha dan suami sedang makan angin di halaman

Chichi ada bini. Chacha namanya. Dipungut Nadia di pasar malam. Nadia memang suka kucing. Kucing sebelumnya bapa saya buang. Itu hobi dia sejak dulu - program penempatan semula kucing yang melanggar peraturan disiplin.

    
 

Putih gebu Chacha. Apa tidaknya, hampir habis syampu kucing yang saya beli ditenyeh pada si Chacha. Pantang kotor sikit, mandi. Ada kutu sikit, mandi. Ada tompok hitam pada badan, mandi. 

  

kucing paling mewah di dunia - keding
 

Setiap hari Chichi akan membawa bininya jalan-jalan di sekitar kebun. Panjant pokok kelapa, sembunyi sana. lari sini. Dan apabila lapar, datang kerumah untuk makan friskie bersama. Chichi dah tak lalu nak makan nasi dan ayam lagi. Friskie itulah kegemarannya kini.

 
  

chichi sedang menyoal siasat tetamu kecil yang sesat ke rumah 

Namun, ada somebody yang jeles lihat perhubungan Chacha dan Chichi. Siapa lagi. Kedinglah. Selalu saja bergaduh dengan Chichi tiap kali Chichi balik dari rumah Chacha. Bapa saya kata, Keding pegawai pencegah maksiat!

    

keding juga soal siasat si kecil ini dengan cara lebih brutal. tampar dulu tanya kemudian!
 

Garang betul kucing tua ini. Nak hidup seekor je. Nak dibuang terasa sayang. Sebab satu ketika dulu, Keding pernah di buang. Tapi kembali semula seminggu kemudian. Kata orang-orang tua, kucing yang pandai cari jalan pulang selepas di buang, kucing itu membawa tuah. Sehingga kini, saya tak tahu apa tuah yang si Keding ini bawa. Menghabiskan beras dan friskie tiap bulan adalah!!

 



Current Location: Malaysia, Kuching
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

October 3rd, 2009


09:37 am - ORANG JAUH DILUPA JANGAN
 

28 September 2009  0800 Ahad


  

penuh satu kotak kuih dan keropok

Hari ini balik ke Miri. Dan ini yang saya bawa sebagai buah tangan untuk mereka yang disayangi dan diingati di Miri. Keropok geragau dan bauhulu penuh satu kotak untuk 4S5 dan L6. Untuk rakan baik saya Lu saya bawakan bauhulu. Begitu juga Nizam dan Johnatan -kerana hantar dan ambil saya di airport.

 

shopping bag untuk Bevee - use less plastic bag

Tapi paling istimewa ialah Bevee.... saya berikan beg jut tesco dengan kandungannya sekali!. Er.... Abby dan Pinggy pun dapat juga. Pongge tiada - dia makan bauhulu ke?


Yang ini khas untuk saya. Masak lemak tempoyak. Baunya...... mengancam jiwa.
 

Mr Thoo tanya adakah saya ada bawa sedikit kuih raya untuk dia. Saya jawab TIDAK! Kau kedekutlah Thoo....  nangka dan cempedak tak pernah nak sedekah kawan-kawan. Nak juallll saja !!

Amy... kau lupa seseorang lagi?

Siapa?

Siapa lagi kalau agen suruhanjaya pemantau blog. Kau tak bawa kuih raya untuk mereka?

Hahaha.... kirim salam saja! Jangan kata kuih, serbuk kuihpun tiada untuk mereka.

Dan sorry Doris Ting, tiada rendang kali ini. Mana ada orang buat rendang selepas seminggu raya kecuali di rumah terbuka

.

kempunan Doris nak makan rendang ayam kampung yang nyaman ini.


P/S: saya rasa gembira apabila keropok geragau dan rempeyek berjaya dihabiskan 4S5 dalam tempoh singkat. Cuti semester lalu saya bawa bauhulu. Pun habis juga. Dan begitu juga bauhulu untuk L6. Semua dapat merasa kecuali Candy - siapa suruh kau tangkap ular pada kelas petang?


Current Location: Malaysia,Miri
Current Mood: lovedloved
Tags:

(psssstttt!!Ada pesanan untuk saya?)

08:20 am - TETAMU DATANG TETAMU PERGI
 

21 September 2009   Sepanjang minggu 

 


 

 

Selepas seminggu berhari raya... barulah ada peluang nak update. Tiga hari curi wifi sm sains kerana masalah dengan internet. Rupa-rupanya si apple ini ada masalah. Bawa jumpa technician di apple store Bintang Plaza. Klik sana, drag itu, cucuk sana, cucuk sini. Oklah.



anak bulan 3 Syawal

Masih lagi cerita Hari Raya di kampung

 

Tanpa perlu dimaklumkan rumah terbuka, Hari Raya memang rumah terbuka kepada tetamu yang  datang berkunjung. Saudara dekat atau saudara jauh. Yag lama tak ditemui atau yang biasa berselisih bahu di pasar.


 

sama saja besarnya saiz si Kaiz dengan adik saya!

Tahun ini, kami menerima tetamu raya paling awal. Ketika saya pulang pada 18 September, dia pun nak datang sama. Tetamu adik saya. Boyfriend dia yang dikenali dalam internet. Chating  room. Wah! Beranilah budak sekarang datang berkunjung dan tumpang bermalam di rumah kawan perempuan. Saya belumlah berani tahap itu. Dah dia nak datang, takkan nak dihalau pula.

Maka tidurlah dia dirumah ini semalaman. Esok petang baru dia balik. Banyak makanan yang ibu saya bekalkan. Ahh.. adik saya dah sibuk nak tunang dan kahwin. Abang dia masih steady lagi. 

Mungkin dah sampai masa saya buat keputusan berani mati. Melamar seseorang untuk sudi jadi isteri saya. Yang ada hanyalah satu nama. Gadis cina dari Miri!

   

kawasan halaman yang lapang memang seronok main bunga api

Raya kedua, Kak Intan dan keluarga datang. Tidur di sini dua malam. Suaminya yang bekerja dengan jabatan imegrisen Putrajaya bawa bunga api ( rampasan agaknya) yang telah disimpannya selama dua tahun. Nak main di sana, tentu timbul syak jiran tertangga. Jadi, bawalah ke sini, kami main beramai-ramai pada malam itu.   

         

yang nyalakan mercun , bapa budak. yang melihat anak-anak dia. siapa sebenarnya yang gian nak main mercun ni?


  

foto kenangan

Abang Din, besan kepada Kak Intan dari ..... juga datang satu keluarga.

   

Raya ke 3 makcik Salmah kawan ibu saya membuat kunjungan balas. Buat mee goreng malam itu.

 


jamuan mee goreng lagi. orang bujang baju biru itu malu kalau fotonya di ambil. alahh kau macam artis pula

 
 

Pada 27 September, kawan bapa saya, Pak Cik Ramli pula datang penuh satu van. Dia dah nampak senang sekarang apabila anak-anaknya dah bekerja. Seorang jadi jurutera Air Asia. Ingat lagi masa saya kecil, kehidupannya amat susah. Satu motor naik empat orang -dengan anak-anaknya. Sering pinjam duit bapa saya. Tapi anak-anaknya rajin belajar. Dan sekarang, susah payah mendidik anak supaya belajar dengan tekun dah terbalas. Motor buruk berganti van suzuki. Tiap bulan anak-anak kirim duit. Itulah berkat kalau ikut nasihat ibu bapa.




Pak cik Nordin adik bapa saya datang dan isteri no 3 juga datang. Siapa tah nama bini dia. Mami panggil si gedik. Tak lama kemudian busu saya dan syafiq datang juga. hahaha.... si shafik kena basuh dengan bapa saya gara-gara tindakan budak darjah 5 ini lari dari rumah. Bapa saya nampak dia dengan baju dan beg sekolah menyelinap di lorong ke rumah ibu saudara dia yang hanya beberapa meter dari  rumah saya. Kau Syafiq.... kecil-kecil lagi dah pandai lari dari rumah!

 

tiga budak kecil itu sudah menunjukkan gila membaca macam saya. kata ibunya dia kena beli children ensiklopedia untuk anaknya yang gila membaca. bertuah kau mail dapat anak bijak nanti 

Malam sebelum saya pulang Mak Cik Semah dan Mail sekeluarga datang. Saya sedang sibuk packing. Pintu pagar dah tutuppun. Ingatkan tiada orang nak datang. Ada juga.

Sahabat saya Zainurin tidak kunjung tiba hingga hari Ahad. Tak sempat nak datang agaknya. Banyak rumah pak saudara dia nak kunjungi. Hei Yen... kalau terbaca blog ini... tinggalkan pesan ya!



Yang ini kawan-kawan Nadia datang nak duit raya. Bagilah seorang singgit. Nadia saja saya beri RM 10 sebab dia anak yatim.. 

 

Oh ya.. tiap kali tetamu datang, ibu saya pening nak sediakan makanan apa. Mami yang tangan kanannya tak cergas lagi - minor stroke - susahlah nak masak yang berat. Jalan penyelesaian.... mee!. Makanan kegemaran saya. Adalah tiga hari rasanya makan mee saja! Mee goreng, mee kari,mee hailam, bihun goreng, soo hon sup....



Current Location: Malaysia, Miri
Current Mood: colddemam
Tags:

 

> previous 10 entries
> next 10 entries
> Go to Top
LiveJournal.com